به گزارش خبرنگار پايگاه اطلاع‌رساني حج، حجت‌الاسلام والمسلمين عباس ظهيري، كارشناس احكام و مسائل شرعي با اشاره به ساخت و سازهاي جديد در مسجدالحرام، به بيان حكم طواف در سازه و سعي در مسعي جديد پرداخت.

وي با بيان اينكه اخيرا در مسجدالحرام دو تحول ساختاري ايجاد شده كه يكي درباره مسعي و ديگري در مطاف است، گفت: مطاف جديد در دو طبقه به صورت يك نيم طبقه و يك طبقه فوقاني احداث شده كه طواف در نيم طبقه كه كمتر از چهار متر ارتفاع دارد به اتفاق همه مراجع تقليد مجزي است.

اين كارشناس احكام شرعي تصريح كرد: اما درباره نماز طواف از مراجع تقليد استفتاء شد كه به سبب احتياط حضرات آيات سيستاني، صافي گلپايگاني، شبيري زنجاني و وحيد خراساني فرموده‌اند كه به احتياط واجب بايد بيايد پايين و نماز طواف را بخوانيد.

وي گفت: طواف در طبقه بالا كه همسان و همسطح با طبقه فوقاني است چند نظر وحود دارد؛ با تحقيقي كه از طرف بعثه و به دستور نماينده مقام معظم رهبري در ايام حج بررسي شده، ديوار كعبه چند سانتي از طبقه اول مسجد الحرام پايين‌تر و مسجدالحرام بالاتر است.

حجت الاسلام والمسلمين ظهيري اظهار كرد: با توجه به اين مسأله چند نظر وجود دارد كه نظر نخست نظر حضرات آيات بهجت، مكارم شيرازي، شبيري زنجاني، سبحاني، جوادي آملي، اردبيلي، هاشمي شاهرودي و مظاهري است كه مي‌فرمايند طواف از طبقه بالا مجزي است.

وي يادآور شد: البته فتواي اولي حضرت آيت‌الله شبيري زنجاني آن است كه بايد بين مقام و كعبه باشد اما اگر حرج به شكلي بود مانند ايام ازدحام آن زمان در بالا هم اشكالي ندارد.

اين استاد حوزه علميه قم گفت: فتواي مقام معظم رهبري، مرحوم حضرات آيات فاضل و تبريزي اين است كه به احتياط واجب بايد در سازه بالا حاجي و عمره گزار خود طواف كند بالمباشره و در مطاف هم بايستي نايب بگيرد، نماز را نايب در پايين انجام دهد و خود او هم اگر مي‌تواند پايين بيايد و اگر نشد همان بالا انجام دهد.

وي با اشاره به فتواي حضرات آيات سيستاني و صافي گلپايگاني در اين زمينه اظهار كرد: با آن مقدمه كه پشت بام طبقه اول بالاتر است واجب است نايب بگيرد و نماز آن را خود زائر در پايين بخواند و اگر نشد و حرجي بود همان نماز نايب كافي است.

حجت الاسلام ظهيري افزود: البته فتواي اين آقايان آن است كه اگر يقين كنيد كه ولو به مقدار چند سانت ديوار كعبه بلندتر از طبقه اول است كافي است كه خود او بالا انجام دهد و بايد چنين كند و اگر يقين داري ديوار كعبه پايين‌تر است واجب است نايب بگيرد و اگر شك داشت بايد بين هر دو جمع كند.

وي با بيان اينكه از نظر موضوع‌شناسي طبقه اول بالاتر است ولو به چند سانت لذا متعين بايد نايب بگيرد و نماز را اگر خود او مي‌تواند در پايين انجام دهد و اگر نشد نايب انجام دهد، گفت: حضرت آيت‌الله وحيد خراساني مي‌فرمايند واجب است نايب بگيرد و اگر حرجي نيست خود او هم در بالا انجام دهد و اگر حرجي است لازم نيست.

اين كارشناس مسائل فقهي درباره حكم فقهي سعي در مسعي جديد نيز گفت: سعي در مسعي جديد يعني زيرزمين به نظر همه مراجع تقليد مجزي است تنها حضرت آيت‌الله وحيد خراساني فرموده‌اند كه به احتياط واجب كافي نيست و فرموده‌اند البته قابل رجوع هست.

وي ادامه داد: اما در طبقه همكف و در قسمت جديد چند نظر وجود دارد كه نظر مقام معظم رهبري و حضرات آيات شبيري زنجاني، سبحاني، هاشمي شاهرودي، فياض و جوادي از هرجاي مسعي جديد در همكف مجزي است.

حجت الاسلام والمسلمين زهيري يادآور شد: نظر دوم براي مرحوم حضرت آيت‌الله بهجت و صافي گلپايگاني است كه به احتياط بايد در مسعي قديم برود و اگر در مسعي جديد مجبور شود نزديك‌ترين جا به مسعي قديم را برگزيند.

وي ابراز كرد: حضرت آيت‌الله وحيد خراساني در اين زمينه مي‌فرمايد از مسعي جديد به عرض پنج متر جايي كه ويلچري‌ها مي‌روند آنجا و برگشتن كه در مسعي قديم از مروه به صفا است، اشكالي ندارد.

اين استاد حوزه افزود: نظر حضرت آيت‌الله سيستاني آن است كه چنانچه مقلد اطمينان پيدا كند به اينكه مسعي جديد بين صفا و مروه است ولو اين اطمينان او برگرفته از فتواي مجتهدي كه مستند به بينه‌اي كه معارض ندارد باشد، اين اطمينان براي او حجت و كافي است.

وي تصريح كرد: اما در طبقه سوم تنها سه نفر از مراجع تقليد سعي بين صفا و مروه را مجزي مي‌دانند؛ حضرات آيات مكارم، بهجت، سبحاني و فياض سعي را در طبقه فوقاني مجزي مي‌دانند و بقيه آقايان مجزي نمي‌دانند.

منبع:خبرگزاری حج